Posiedzenie Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych Warszawa, 28 października 2025
W dniu 28 października 2025 roku w Warszawie odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych. Spotkanie zgromadziło przedstawicieli władz Forum, członków organizacji branżowych, zaproszonych gości oraz ekspertów współpracujących z FZZ. Obradom przewodniczyła Dorota Gardias – Przewodnicząca Forum Związków Zawodowych. 
Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych reprezentowali Grzegorz Buksa, Andrzej Janiszczak i Agnieszka Siewiera.
Posiedzenie rozpoczęło się od uroczystego powitania uczestników oraz wystąpienia Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Zbigniewa Derdziuka, który przedstawił aktualne wyzwania systemu ubezpieczeń społecznych oraz perspektywy współpracy między ZUS a partnerami społecznymi.

Po przyjęciu porządku obrad i powołaniu Komisji Uchwał i Wniosków, Zarząd FZZ rozpatrzył kwestie personalne.
W wyniku zmian w składzie władz FZZ omówiono aktualny podział obowiązków, potwierdzając kontynuację kierunku działań wyznaczonego przez Przewodniczącą Dorotę Gardias oraz Dyrektora Biura Prawnego FZZ – Andrzeja Jankowskiego.
Jednym z kluczowych punktów spotkania był blok finansowy, podczas którego zaprezentowano i omówiono:
- – projekt korekty preliminarza budżetowego FZZ na 2025 rok,
- – propozycję preliminarza budżetowego na rok 2026,
- – oraz opinię Krajowej Komisji Rewizyjnej FZZ, którą przedstawił jej przewodniczący Józef Ryl.
Po szczegółowej dyskusji uczestnicy jednogłośnie przyjęli korektę budżetu na bieżący rok oraz wstępny plan finansowy na 2026 rok.
Celem przyjętych zmian jest zapewnienie stabilności finansowej Forum oraz skuteczna realizacja projektów z zakresu dialogu społecznego i wsparcia członków organizacji zrzeszonych w FZZ.
Szczególną uwagę poświęcono projektom realizowanym przez Forum Związków Zawodowych w ramach programu FERS 2021–2027.
Omówiono trzy kluczowe inicjatywy:
- „Strategia MKW. Monitorowanie prawa i polityk publicznych” – projekt dotyczący wzmocnienia wpływu FZZ na proces stanowienia prawa i współpracy z partnerami społecznymi.
- „Wzmocnienie potencjału liderów Forum Związków Zawodowych” – program rozwijający kompetencje przywódcze i eksperckie przedstawicieli FZZ w zakresie polityk publicznych i dialogu społecznego.
- „Bezpieczny pracownik, pracowniczka, pracodawca” – inicjatywa na rzecz poprawy standardów bezpieczeństwa i higieny pracy, realizowana z udziałem ekspertów z obszaru BHP.
Informacje w tym bloku przedstawili Dorota Gardias – Przewodnicząca FZZ oraz Grzegorz Sikora – Dyrektor Biura FZZ.
W części poświęconej sprawom bieżącym Roman Michalski, Wiceprzewodniczący FZZ i Sekretarz Rady Dialogu Społecznego, zaprezentował najnowsze informacje dotyczące aktywności Forum w RDS oraz omówił aktualne prace legislacyjne i konsultacyjne z udziałem strony związkowej.
Branża Transportu Drogowego i Municypalnego cały czas stara się uruchomić ponownie zespół trójstronny przy ministrze transportu, jednak nie ma chęci współpracy po stronie rządowej.
Następnie Stanisław Taube – Prezes Zarządu Forum-Invest sp. z o.o., przedstawił raport dotyczący sytuacji finansowej i operacyjnej spółki. W dalszej części spotkania przedstawiciele poszczególnych branż zrzeszonych w FZZ zreferowali sytuację w swoich sektorach, zwracając uwagę na kwestie zatrudnienia, wynagrodzeń oraz warunków pracy.
Obrady zakończyły się dyskusją w ramach wolnych wniosków oraz podsumowaniem najważniejszych ustaleń.
Przewodnicząca Dorota Gardias podkreśliła znaczenie wspólnej pracy nad umacnianiem pozycji Forum Zwązjów Zawodowych w krajowym dialogu społecznym oraz potrzebę dalszego rozwoju projektów wspierających pracowników i organizacje związkowe w całej Polsce.
Posiedzenie Zarządu Głównego FZZ potwierdziło wysoki poziom zaangażowania członków Forum w budowanie silnego, nowoczesnego i skutecznego ruchu związkowego, otwartego na współpracę z partnerami społecznymi i instytucjami publicznymi.
Wizyta Przewodniczącego OZZKiM Grzegorza Buksy w
organizacji związkowej z Warszawy 27.10.2025
W dniu 27 października 2025 roku siedzibę OZZKiM przy MZA i TW w Warszawie odwiedził Grzegorz Buksa, Przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Wizyta miała charakter roboczego spotkania z Warszawskim Zarządem OZZKiM przy MZA i TW.
Głównym celem spotkania była szeroka wymiana poglądów i omówienie szeregu bieżących kwestii. W trakcie rozmów poruszono kluczowe tematy dotyczące spraw wewnątrzzwiązkowych, których wdrożenie i realizacja są istotne dla dalszego rozwoju i skutecznego działania Związku na terenie stołecznego przedsiębiorstwa.

Całe spotkanie przebiegło w niezwykle miłej i serdecznej atmosferze, co znakomicie sprzyjało merytorycznej dyskusji. Dzieląc się doświadczeniami i spostrzeżeniami, udało się wypracować wspólne stanowisko w wielu ważnych obszarach.
Wizyta Przewodniczącego OZZKiM Grzegorza Buksy utwierdza w przekonaniu o sile dialogu i skuteczności współpracy między różnymi szczeblami Związku, co bezpośrednio przekłada się na realizację celów na rzecz wszystkich członków OZZKiM.
Posiedzenie Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych Województwa Łódzkiego 17.10.2025
W dniu 17 października 2025 roku w siedzibie Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych w Łodzi odbyło się kolejne w tym roku posiedzenie Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych Województwa Łódzkiego. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele wielu organizacji zrzeszonych w Forum, w tym reprezentanci Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych – Anna Banach oraz Rafał Piątkowski.
Podczas obrad omówiono najważniejsze kwestie dotyczące bieżącej działalności i współpracy z organizacjami związkowymi na terenie regionu. Wśród tematów znalazły się m.in. relacje z prac Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Łodzi, problemy służby zdrowia, a także wybór kandydata do PRRP w Łodzi.

Członek Zarządu Wojewódzkiego FZZ w Łodzi, a zarazem Przewodniczący Zarządu Krajowego NSZZ Ciepłowników w Polsce – Sławomir Kapała, przedstawił szczegółową analizę problemu dotyczącego zatwierdzania wniosków taryfowych dla ciepła. Zasugerował również, aby kwestia ta została przedstawiona na forum Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, co pozwoliłoby na wypracowanie wspólnego stanowiska i ewentualnych propozycji zmian systemowych.
W dalszej części spotkania uczestnicy zapoznali się z aktualną działalnością Forum Związków Zawodowych oraz rozmawiali o organizacji szkoleń dla członków Zarządu Wojewódzkiego, które mają na celu podniesienie kompetencji przedstawicieli związkowych w zakresie dialogu społecznego i negocjacji.
Posiedzenie przebiegło w merytorycznej i konstruktywnej atmosferze, a uczestnicy podkreślili znaczenie współpracy międzybranżowej oraz wymiany doświadczeń w ramach struktur Forum Związków Zawodowych.
Forum Związków Zawodowych Województwa Łódzkiego zapowiedziało kontynuację działań na rzecz poprawy warunków pracy i wzmocnienia dialogu społecznego w regionie.
Zarząd Główny 17.10.2025 Łódź
W dniu 17 października 2025 roku w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Spotkanie miało charakter roboczy i poświęcone było omówieniu najważniejszych kwestii dotyczących sytuacji pracowników komunikacji miejskiej w Polsce. Podczas obrad podjęto szereg decyzji oraz wyznaczono nowe kierunki działań mających na celu poprawę warunków pracy i płacy pracowników komunikacji miejskiej.
Po oficjalnym otwarciu posiedzenia, stwierdzeniu kworum i zatwierdzeniu protokołu z poprzedniego zebrania, członkowie Zarządu przystąpili do dyskusji nad kluczowymi tematami. Andrzej Janiszczak przedstawił bieżące działania w ramach Branży Transportu Drogowego i Municypalnego Forum Związków Zawodowych, a następnie omówił treść pisma skierowanego do posła Szymona Szynkowskiego vel Sęka w sprawie wznowienia prac Rady Dialogu Społecznego przy ministrze transportu. Związkowcy podkreślili, że odbudowa aktywnego dialogu pomiędzy stroną rządową, pracodawcami i przedstawicielami pracowników jest kluczowa dla rozwiązywania problemów transportu publicznego.

Jednym z istotnych punktów posiedzenia był temat pilotażowego programu skróconego czasu pracy, wprowadzonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Choć termin składania wniosków przez pracodawców upłynął 15 września 2025 roku, Andrzej Janiszczak, reprezentując OZZKiM MOZ Poznań, wystosował w połowie sierpnia zapytanie do Zarządu MPK Poznań o możliwość przystąpienia przedsiębiorstwa do programu. Otrzymana odpowiedź odmowna została szczegółowo omówiona przez uczestników zebrania, a przedstawiona przez pracodawcę argumentacja wnikliwie przeanalizowana.
Podczas dalszej części spotkania Grzegorz Buksa zapoznał obecnych ze skargą nadesłaną przez kierowców ZZK PKM Gliwice. Z powodu braku danych autora dokumentu, Zarząd Główny OZZKiM zdecydował o odrzuceniu pisma ze względów formalnych. Jak podkreślono, anonimowe zgłoszenia nie będą rozpatrywane, ponieważ uniemożliwiają prowadzenie korespondencji zwrotnej i rzetelne wyjaśnienie sprawy.
Następnie Michał Kruszona przedstawił temat kontroli prowadzonych na obecność w organizmie substancji działających podobnie do alkoholu (narkotyków). Kontrolę taką może przeprowadzić zarówno pracodawca (poprzez przeszkolone do tego służby np. Nadzór Ruch, Dyspozytorzy na zajezdniach czy Dyżurni Ruchu) na podstawie Art.22 Kodeksu Pracy, jak i Policja na podstawie Art129j Kodeksu Drogowego. Narkotesty najczęściej ślinowe są jednak obarczane niewielkim ryzykiem błędu, mogą jako narkotyki wykazać niektóre leki nawet te sprzedawane bez recepty, jak i substancje zawarte w różnych produktach, które same nie dały by wyniku pozytywnego natomiast skrzyżowane mogą w sporadycznych przypadkach dać wynik pozytywny testu. Najważniejsze z punktu widzenia badanego jest to, żeby jeżeli wyjdzie nam pozytywny wynik narkotestu (przeprowadzonego przez pracodawcę), a jesteśmy pewni, że nie braliśmy żadnych niedozwolonych substancji, po przyjeździe na miejsce Policji nie dać zrobić sobie kolejnego testu na ślinę, tylko zażądać badania toksykologicznego krwi i moczu. Możemy to zrobić na podstawie przepisu Kodeksu Drogowego: Art. 129j punkt 2. Warto tutaj zaznaczyć, że narkotyki utrzymują się znacznie dłużej w organizmie od alkoholu. Jeżeli ktoś pójdzie na imprezę w sobotę i wypije alkohol to do poniedziałku będzie trzeźwy, narkotyki mogą zalegać w organizmie jeszcze kilka następnych dni, co narkotest w czasie badania na pewno wykryje. Zależy nam żeby prowadzący zdawali sobie z tego sprawę i przy tak odpowiedzialnej za zdrowie i życie przewożonych pasażerów, a także innych uczestników ruchu, pracy byli zawsze trzeźwi i wolni od działania wszelkich substancji psychoaktywnych.
Podczas końcowej części spotkania omówiono bieżące sprawy organizacyjne, a przewodniczący Grzegorz Buksa podsumował obrady, dziękując członkom Zarządu za aktywny udział w dyskusji. Zamknięcie posiedzenia oznaczało jednocześnie zakończenie ostatniego w tym roku zebrania Zarządu Głównego OZZKiM. Spotkanie w Łodzi stanowiło istotny etap w planowaniu dalszych działań Związku na rzecz ochrony interesów zawodowych i społecznych kierowców oraz motorniczych w całym kraju.
Posiedzenie Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych Województwa Śląskiego
W dniach 9 i 10 października 2025 roku w Szczyrku odbyło się wyjazdowe posiedzenie Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych województwa śląskiego.
Spotkaniu przewodniczył Przewodniczący Zarządu Wojewódzkiego FZZ, Pan Jacek Zając, który przedstawił sprawozdanie z prac Prezydium za okres od maja bieżącego roku oraz omówił kluczowe zagadnienia podejmowane podczas posiedzeń Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach.
Jednym z głównych tematów dyskusji była transformacja energetyczna, stanowiąca obecnie jedno z najważniejszych wyzwań dla branż górniczej, hutniczej i energetycznej. Uczestnicy spotkania analizowali jej wpływ na rynek pracy, bezpieczeństwo energetyczne regionu oraz perspektywy zatrudnienia w sektorach objętych procesem zmian.

Podczas obrad poruszono również bieżące problemy Jastrzębskiej Spółki Węglowej oraz sytuację w sektorze ochrony zdrowia, zwłaszcza niedobór pielęgniarek i położnych wynikający z odchodzenia pracowników na emerytury i niskiego zainteresowania zawodem wśród młodych osób.
W drugiej części posiedzenia odbyło się szkolenie dla członków Zarządu Wojewódzkiego FZZ, poświęcone wzmocnieniu procesów dialogu społecznego oraz efektywnej współpracy z partnerami społecznymi i instytucjami rynku pracy.
Posiedzenie udowodniło, że Forum Związków Zawodowych aktywnie uczestniczy w najważniejszych procesach decyzyjnych w województwie. Stanowiło także ważną platformę wymiany doświadczeń oraz dyskusji nad wyzwaniami, przed jakimi stoi region śląski w kontekście dynamicznych zmian gospodarczych i społecznych.
Posiedzenie Zarządu Forum Związków Zawodowych Województwa Dolnośląskiego 01.10.2025
W dniu 1 października 2025 roku odbyło się posiedzenie Zarządu Forum Związków Zawodowych Województwa Dolnośląskiego, w którym uczestniczyli przedstawiciele różnych branż i organizacji pracowniczych. Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych reprezentowała Agnieszka Siewiera z Głogowa.
Podczas spotkania omówiono najważniejsze problemy, z jakimi mierzą się pracownicy wielu sektorów – między innymi służby zdrowia, więziennictwa, policji, straży granicznej, górnictwa, transportu, kolei oraz nadleśnictwa. Pomimo różnic w charakterze wykonywanych zawodów, uczestnicy zgodnie podkreślali, że brak wykwalifikowanej kadry oraz zbyt niskie wynagrodzenia to wspólne wyzwania, które dotykają większości branż w Polsce.

Zebrani zgodzili się, że obecny poziom płac nie odzwierciedla skali odpowiedzialności i wysiłku, jaki każdego dnia ponoszą pracownicy. Wskazano również, że niewystarczające wsparcie ze strony państwa oraz brak realnych działań pracodawców pogłębiają problem odpływu doświadczonych specjalistów i zniechęcają młode osoby do podejmowania pracy w kluczowych zawodach publicznych.
W porządku obrad znalazły się także kwestie dotyczące:
prac w ramach Rady Dialogu Społecznego, 
działań wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego, 
zmian w składzie osobowym Zarządu Forum Związków Zawodowych 
oraz szkolenie „Formalno-prawne aspekty dialogu społecznego”, które zakończyło zebranie.
Podczas obrad uczestnicy wymieniali się doświadczeniami oraz przedstawiali propozycje rozwiązań, które mogłyby poprawić sytuację pracowników. Dyskusja koncentrowała się przede wszystkim na potrzebie większego docenienia pracy ludzi poprzez systemowe działania – od podwyżek płac po wprowadzenie lepszych mechanizmów zabezpieczenia finansowego i socjalnego.
Spotkanie zakończyło się w duchu współpracy i solidarności międzybranżowej. Związkowcy podkreślili, że tylko poprzez wspólne działania i wzajemne wsparcie można skutecznie walczyć o poprawę warunków pracy i godne wynagrodzenie dla wszystkich pracowników.
Wizyta delegacji ZZKiMKM z Łodzi w zajezdniach MPK Poznań
28 sierpnia 2025 roku mieliśmy przyjemność gościć w Poznaniu delegację Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych Komunikacji Miejskiej z Łodzi. Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń oraz zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych na co dzień w dwóch strategicznych obiektach MPK Poznań – w jednej z największych w kraju zajezdni tramwajowej na Franowie oraz w pierwszej i największej w Polsce zajezdni wodorowej przy ulicy Warszawskiej.
Zwiedzanie zajezdni Franowo
Dzięki uprzejmości kierownika zajezdni Romana Ostanta, goście z Łodzi mogli szczegółowo zapoznać się z funkcjonowaniem nowoczesnej infrastruktury tramwajowej w zajezdni Franowo. Oprowadzającym był Jarosław Schmidt, który profesjonalnie i z pełnym zaangażowaniem omówił oraz zaprezentował wszystkie systemy zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej.

Delegacja miała możliwość obejrzenia kluczowych elementów zaplecza technicznego, w tym:
myjni przejazdowej, umożliwiającej szybkie mycie pojazdów podczas ich zjazdu do zajezdni,
myjni stacjonarnej z zamkniętym obiegiem wody, zapewniającej dokładne czyszczenie,
dwóch stanowisk z podnośnikami do podnoszenia tramwajów,
tokarki podtorowej,
lakierni,
stanowiska do laserowego badania profilu koła,
stanowiska do wykrywania płaskich miejsc na kołach, dzięki czemu możliwe jest wczesne wykrycie ewentualnych hałasów i usterek.
Goście zapoznali się także z nowoczesnym systemem DMS do sterowania zajezdnią, zintegrowanym z systemem IFS. Zwieńczeniem wizyty była przejażdżka tramwajem przez hale postojowe i naprawcze oraz kurs po całym, liczącym 17 hektarów terenie zajezdni.
Zajezdnia autobusowa Warszawska – pionierskie rozwiązania wodorowe
Druga część wizyty odbyła się w zajezdni autobusowej przy ulicy Warszawskiej. Spotkanie rozpoczęło się w siedzibie organizacji, gdzie przy kawie omówiono strategię działań organizacji związkowych na najbliższy czas.
Następnie, dzięki uprzejmości kierownika zajezdni Macieja Maćkowiaka, Przewodniczący Andrzej Janiszczak oprowadził delegację, która mogła zwiedzić największą w Polsce halę wodorową. Przedstawiono tam proces obsługi nowoczesnych autobusów wodorowych oraz urządzenia wykorzystywane w ich codziennej eksploatacji.
Wymiana doświadczeń i wspólne plany
Wizyta delegacji ZZKiMKM z Łodzi była cenną okazją do zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań stosowanych w MPK Poznań, a także do pogłębienia współpracy i wymiany doświadczeń między organizacjami związkowymi. Spotkanie pokazało, że rozwój komunikacji miejskiej oparty na nowoczesnych technologiach, takich jak napęd wodorowy, staje się nie tylko wyzwaniem, ale i realną przyszłością transportu publicznego w Polsce.
Obrady Zarządu Głównego OZZKiM – 27.06.2025 Łódź
W dniu 27 czerwca 2025 w Łodzi odbyło się ostatnie przed wakacjami posiedzenie Zarządu Głównego OZZKiM. Spotkanie poświęcono ważnym tematom, w tym zmianom legislacyjnym, bezpieczeństwu pracy oraz sprawom wewnątrzzwiązkowym.
Po otwarciu zebrania, stwierdzeniu kworum i przyjęciu porządku obrad, protokół z poprzedniego Zarządu odczytała sekretarz Agnieszka Siewiera. Protokół został przyjęty.
Następnie omówiliśmy działania w ramach Branży Transportu Drogowego i Municypalnego przy Forum Związków Zawodowych oraz Komisję BHP i Nadzoru Ruchu przy Izbie Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

Kolejnym punktem spotkania było przedstawienie sytuacji w ZZKiM Łódź i sporów wynikających z natury prawnej i stosunków międzyludzkich oraz będących ich następstwem problemów w organizacji.
W drugiej części posiedzenia Andrzej Janiszczak szczegółowo omówił projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 06.06.2025.
Ostatnim punktem zebrania było ustalenie projektu do kalendarza na przyszły rok.
Zarząd Główny spotka się ponownie po wakacjach, aby kontynuować prace nad priorytetowymi tematami.
Branża Transportu Drogowego i Municypalnego
Poznań 20.05.2025
W dniu 20.05.2025 w Poznaniu odbyło się posiedzenie Branży Transportu Drogowego i Municypalnego Forum Związków Zawodowych. Spotkanie w siedzibie OZZKiM MOZ Poznań otworzył przewodniczący Branży Transportu Drogowego i Municypalnego Andrzej Arndt, który po przywitaniu zespołu przedstawił porządek obrad oraz główne tematy rozmów. 
Następnie odczytał protokół z poprzedniego spotkania, który został jednogłośnie zatwierdzony.

Głównym tematem prowadzonych rozmów było omówienie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Strona pracodawców usiłowała wydłużyć i tak bardzo długie vacatio legis dla rozporządzenia dotyczącego punktów sanitarno-socjalnych. Problemem jest ustanowienie strony na którą spadnie obowiązek stworzenia tych punktów, czy ma być to operator (np. MPK) czy organizator (np. ZTM).
Strona pracodawców chciałaby także obniżenia wieku od którego można zdawać prawo jazdy kategorii D, ponieważ w przedsiębiorstwach komunikacyjnych występują braki kadrowe proponują, żeby autobusy mogli prowadzić już 18 latkowie, co w naszym odczuciu jest bardzo ryzykownym posunięciem, ponieważ należy najpierw nabyć więcej praktyki posiadając w pierwszej kolejności prawo jazdy kategorii B. Poruszano też tematy dotyczące cały czas kontrowersyjnego prawa dotyczącego pierwszeństwa pieszych na przejściach i przewróceń w autobusach związanych z gwałtownym hamowaniem wymuszonym przepuszczaniem pieszego.
Kolejnym tematem były przepisy dotyczące podwójnej obsady instruktorów podczas egzaminowania i nauki jazdy motocyklem. Zarówno instruktor jak i egzaminator musi skupić się na kursancie wydawaniu mu poleceń, kontrolowaniu i ocenianiu jak jedzie motocykl przed nim, ciężko dodatkowo w tym samym czasie prowadzić bezpiecznie pojazd.
Następnym punktem spotkania było zwiedzanie zajezdni wodorowej MPK Poznań przy ulicy Warszawskiej. Kierownik zajezdni oprowadził gości po terenie zajezdni, zwiedziliśmy największą na tą chwilę halę wodorową w Polsce. Przedstawiciele Branży Transportu Drogowego i Municypalnego mogli zapoznać się z obsługą autobusów w hali, zostały zaprezentowane urządzenia służące do codziennej obsługi autobusów wodorowych. Na koniec podstawiony został autobus wodorowy którym przewieziono gości po terenie zajezdni.
Na zakończenie obrad Andrzej Janiszczak opowiedział o spotkaniu z przedstawicielami ETF – Europejskiej Federacji Transportowców. Musimy mieć świadomość, że większość decyzji dotyczących nowego prawa zapada w strukturach Unii Europejskiej, a następnie jest tylko implementowana w państwach członkowskich. Jeżeli chcemy mieć realny wpływ na nowe przepisy dotyczące bezpośrednio sektora transportu powinniśmy być przy ich tworzeniu na poziomie UE.
Komisja BHP i Pracowników Nadzoru Ruchu
IGKM 15-16 maja 2025 – Warszawa
W dniach 15 – 16 maja 2025 w Warszawie odbyła się Komisja BHP i Pracowników Nadzoru Ruchu. OZZKiM reprezentowali Andrzej Janiszczak i Michał Kruszona. Grzegorz Buksa występował w podwójnej roli jako Nadzór Ruchu Gliwice i przedstawiciel OZZKiM.

W trakcie pierwszego dnia konferencji zwiedziliśmy dwie zajezdnie autobusowe MZA Warszawa, gdzie zapoznaliśmy się z infrastrukturą do tankowania autobusów na gaz CNG, systemami przeciw pożarowymi oraz działaniem warsztatów zajezdni. Zostaliśmy także wtajemniczeni w pracę Centrali Ruchu MZA Warszawa. Następnie wzięliśmy udział w panelach i dyskusjach na temat wypalenia zawodowego, czynników reprotoksycznych, zasad funkcjonowania komórek Nadzoru Ruchu oraz prezentacji firmy Krauze. Wzięliśmy także udział w pokazie zabytkowych autobusów.
Drugiego dnia odbyła się prezentacja działu bezpieczeństwa MZA Warszawa na temat procedur postępowania w autobusach w sytuacji zagrożeń terrorystycznych. Wywiązała się ciekawa dyskusja na temat pozostawianych bagaży w pojazdach komunikacji miejskiej. Kolejnym punktem był panel dyskusyjny na temat przewróceń pasażerów, poparty filmami z monitoringu. Problem przewróceń pasażerów powinien być postrzegany jako element edukacji społecznej. Istnieją różne scenariusze przewróceń pasażerów, niezależnie jednak od przyczyn nagłego hamowania należy podkreślić, że pasażerowie na miejscach muszą się trzymać poręczy lub uchwytów. Ważne jest także zwrócenie uwagi na poprawne zabezpieczenie przewożonych przez pasażerów wózków i rowerów. Ostatnimi panelami dyskusyjnymi były tematy dotyczące budowania pozytywnych relacji pomiędzy pasażerem, a pracownikami Nadzoru Ruchu oraz prezentacja firm Sosnowski, ATG i Cribspot.    
Spotkanie z przedstawicielami ETF – Poznań 14.05.2025
W dniu 14 maja 2025 odbyło się zorganizowane przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych spotkanie robocze pomiędzy przedstawicielami ETF i częścią Zarządu Głównego OZZKiM. Rozmowy i wymianę wspólnych doświadczeń przeprowadziliśmy w siedzibie OZZKiM MOZ Poznań.
ETF – Europejska Federacja Transportowców reprezentowana była przez Josefa Maurera i Henryka Piątkowskiego, natomiast OZZKiM reprezentowali: Grzegorz Buksa, Andrzej Janiszczak, Agnieszka Siewiera i Michał Kruszona.

Musimy mieć świadomość, że większość decyzji dotyczących nowego prawa zapada w strukturach Unii Europejskiej, a następnie jest tylko implementowana w państwach członkowskich. Jeżeli chcemy mieć realny wpływ na nowe przepisy dotyczące bezpośrednio sektora transportu powinniśmy być przy ich tworzeniu na poziomie UE.
Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) jest paneuropejską grupą związkową, która zawiera związki zawodowe pracowników transportu z Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Europy Środkowej i Wschodniej. ETF została utworzona na kongresie założycielskim w Brukseli w dniach 14–15 czerwca 1999 r., ale korzenie organizacji prowadzą do paneuropejskich organizacji niezależnych pracowników transportu, które organizują 60 lat wstecz.
Obecnie ETF stanowi ponad 5 milionów pracowników transportu z ponad 200 największych organizacji transportowych w 38 krajach europejskich. Pracownicy ci są zatrudnieni we wszystkich sektorach przemysłu transportowego, na lądzie, morzu i w powietrzu.
Celem działania ETF jest reprezentowanie interesów społecznych i pracowników w transporcie.
ETF jednoczy związki zawodowe na zasadzie partnerstwa i wzajemnej solidarności. Organizacja promuje praktyczne i wspólne działania, orędowanie wobec instytucji UE i krajowych decydentów, organizowanie działań i koordynowanie wsparcia finansowego dla potrzeb partnerskich.
Majowe posiedzenie Zarządu Forum Związków Zawodowych Województwa Dolnośląskiego
W dniu 6 maja 2025 roku odbyło się posiedzenie Zarządu Dolnośląskiego Forum Związków Zawodowych, w którym udział wzięli przedstawiciele związków zawodowych z całego regionu. Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych reprezentowała Agnieszka Siewiera z Głogowa, aktywnie uczestnicząc w dyskusjach i podejmowaniu kluczowych decyzji.

Podczas spotkania szczegółowo omówiono działalność Forum Związków Zawodowych województwa Dolnośląskiego w 2024 roku, zwracając uwagę na osiągnięcia oraz wyzwania stojące przed środowiskiem związkowym. Poruszono także kwestie związane z pracą Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego oraz Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy, podkreślając znaczenie współpracy między związkami zawodowymi, pracodawcami i administracją publiczną.
Uczestnicy posiedzenia uczcili chwilą ciszy pamięć zamordowanego lekarza z Krakowa, wyrażając stanowczy sprzeciw wobec wszelkich form przemocy w miejscu pracy. Podkreślono, że bezpieczeństwo pracowników jest priorytetem, a związki zawodowe będą konsekwentnie działać na rzecz jego zapewnienia.

Część spotkania poświęcono dyskusji na temat nowych kierunków działania na nadchodzący rok. Wymieniono się doświadczeniami z różnych sektorów, omówiono możliwości wspólnych inicjatyw oraz strategie wzmacniające pozycję związków zawodowych w regionie.
Posiedzenie Zarządu Dolnośląskiego FZZ potwierdziło, że związki zawodowe pozostają aktywnym i ważnym głosem w dialogu społecznym. Wyznaczono nowe cele na kolejny rok, mające na celu jeszcze skuteczniejszą ochronę praw pracowniczych oraz rozwój współpracy międzysektorowej.
Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych będzie nadal aktywnie uczestniczyć w pracach Forum Związków Zawodowych, reprezentując interesy pracowników komunikacji miejskiej na Dolnym Śląsku i w całej Polsce.
Walny Zjazd Delagatów – Łódź 11.04.2025
Walny Zjazd Delegatów Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych odbył się z dniu 11 kwietnia 2025 roku w Łodzi. Po otwarciu zebrania przez Przewodniczącego OZZKiM Grzegorza Buksę na Przewodniczącego obrad wybrany został Andrzej Staniszewski z Poznania. Wybrano także protokolanta, połączoną Komisję Mandatowo – Skrutacyjną oraz Komisję Uchwał i Wniosków. Sprawdzono i stwierdzono prawomocność zjazdu oraz zatwierdzono porządek obrad.

Sprawozdanie Zarządu Głównego Związku za rok 2024 opracowane przez Agnieszkę Siewiera i Michała Kruszonę przedstawił Wiceprzewodniczący OZZKiM Andrzej Janiszczak. Sprawozdanie stanowiło zwięzłe podsumowanie pracowitego ubiegłego roku dla całej naszej organizacji, a przede wszystkim jej Zarządu. Najważniejsze punkty sprawozdania to:
- Sytuacja finansowa naszego związku – księgowość i budżet OZZKiM
- Dalszy ciąg akcji informacyjnej o ochronie prawnej przewidzianej dla Funkcjonariusza Publicznego obowiązującej prowadzących w komunikacji miejskiej,
- Nowelizacja Kodeksu pracy w 2024 roku
- Jubileuszowy Walny Zjazd Delegatów z obchodami 15-lecia istnienia OZZKiM
- Prace w ramach Branży Transportu Drogowego i Municypalnego przy Forum Związków Zawodowych
- Powołanie zespołu Rady Dialogu Społecznego przy Ministrze Transportu gdzie stronę społeczną reprezentują Andrzej Janiszczak – Poznań i Waldemar Węgłowski – Wrocław
- Przyjęcie w nasze szeregi nowo powstałej organizacji związkowej z Torunia
- Współpraca z Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej
- Udział w radach konsultacyjno-doradczych przy Inspekcji Transportu Drogowego
- Udział w Zarządach Forum Związków Zawodowych
- Największe targi branżowe transportu zbiorowego – TransExpo, które odbyły się w Kielcach
- Konferencja Państwowej Inspekcji Pracy, która odbyła się we Wrocławiu.
- Po wysłuchaniu i omówieniu sprawozdania Walny Zjazd Delagatów jednogłośnie podjął uchwałę o udzieleniu absolutorium z działalności Zarządu Głównego OZZKiM.
Kolejnym punktem spotkania było sprawozdanie Komisji Rewizyjnej za rok 2024, które przedstawił przewodniczący Komisji Rewizyjnej OZZKiM Zbigniew Radko. Następnie przewodniczący OZZKiM Grzegorz Buksa przedstawił sprawozdanie finansowe Związku za rok 2024. Delegaci omówili sprawozdania po czym jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium dla działalności Komisji Rewizyjnej za rok 2024 i zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2024.

W sprawach bieżących Andrzej Janiszczak przedstawił możliwość dołączenia naszej organizacji do struktur międzynarodowych organizacji ETF i ITF działających przy Unii Europejskiej, gdzie tworzone jest obecnie prawo. Działając w tych organizacjach mielibyśmy realny wpływ na ustanawiane akty prawne, które później są implementowane do Polskiego systemu prawnego.
Poruszony został też coraz bardziej powszechny temat narkotyków używanych przez prowadzących w komunikacji miejskiej. Z jednej strony uważamy, że prowadzący musi być w 100% czysty i nie ma zgody na zażywanie substancji psychoaktywnych przez kierowców i motorniczych. Z drugiej strony testy antynarkotykowe stosowane przez Policję mogą dać wynik fałszywie pozytywny, co skutkuje niesłusznym zatrzymaniem uprawnień i długą sądową drogą odwoławczą dla prowadzących.
W wolnych głosach i wnioskach przedstawiciele wszystkich organizacji przedstawili informację o zarobkach prowadzących w swoich miejscowościach. Porównaliśmy sposoby obliczania wynagrodzenia, kwestię przeróżnych dodatków, premii i nadgodzin.
Na koniec spotkania Przewodniczący OZZKiM Grzegorz Buksa wyróżnił dyplomem wieloletniego Przewodniczącego OZZKiM przy PKM Jaworzno Jarosława Grabowskiego za całokształt pracy na rzecz naszej organizacji.    
Zarząd Główny OZZKiM – Łódź 10.04.2025
W dniu 10 kwietnia 2025 w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej OZZKiM. Po otwarciu zebrania przez przewodniczącego OZZKiM, stwierdzono kworum, przyjęto porządek obrad i zatwierdzono protokół z poprzedniego zebrania.
Pierwszym punktem obrad Zarządu Głównego było omówienie i przygotowanie Walnego Zjazdu Delegatów, który zaplanowany był na dzień następny 11 kwietnia 2025 roku. Zatwierdzony został plan WZD, przygotowano materiały i identyfikatory do przekazania delegatom podczas zjazdu.

Następnie omówione zostało posiedzenie Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych, które odbyło się 24 marca 2025 roku. Poruszyliśmy tematy związane z pracą w Wojewódzkich Zarządach FZZ naszych organizacji i o konieczności uczestnictwa w tych spotkaniach przedstawicieli lokalnych organizacji związkowych należących do OZZKiM.
Andrzej Janiszczak przedstawił najważniejsze zmiany, które wprowadzone zostały w nowym Kodeksie Pracy, są to między innymi wdrożenie on-call, problemy z sygnalistami i nadużywaniem ochrony im przysługującej, polityka korzystania z AI, czas pracy pracowników zadaniowych i zdalnych, okresy rozliczeniowe w systemie równoważnym.   
Na koniec spotkania zaprosiliśmy przedstawicieli z OZZKiM przy MZA i TW Warszawa w celu pomocy w rozwiązaniu sporu, który powstał we władzach związku z powodów natury prawnej i stosunków międzyludzkich oraz wynikających z nich problemów w organizacji ze stolicy.
Posiedzenie Zarządu Głównego 
Forum Związków Zawodowych
Warszawa 24.03.2025
W dniu 24 marca 2025 w Warszawie odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych. 
Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych reprezentowali Agnieszka Siewiera i Grzegorz Buksa.
Przewodnicząca Forum Związków Zawodowych Dorota Gardias przywitała członków Zarządu i otworzyła obrady. Po zatwierdzeniu porządku posiedzenia, powołano Komisję Uchwał i Wniosków.
Andrzej Jankowski – Dyrektor Biura Prawnego Forum Związków Zawodowych omówił zmiany w składzie Zarządu Głównego FZZ wynikające z wniosków organizacji członkowskich.

Następnie Dorota Gardias wraz z Martą Kot reprezentującą księgowość FZZ przedstawiły i omówiły sprawozdanie finansowe z wykonania budżetu na 2024 rok. 
Kolejnym punktem obrad było przedstawienie opinii przez Józefa Ryla – przewodniczącego Krajowej Komisji Rewizyjnej FZZ do sprawozdania finansowego z wykonania budżetu na 2024 rok.
Członkowie Zarządu Głównego omówili sprawozdania po czym jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium dla Prezydium FZZ oraz zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2024.
Następnym tematem obrad była prezentacja harmonogramu wydarzeń w projektach realizowanych przez FZZ w ramach perspektywy finansowej na lata 2021 – 2027 omówiona przez Grzegorza Sikorę z biura FZZ oraz Sławomira Wittkowicza – Członka Prezydium FZZ. 
Następnie Andrzej Jankowski – Dyrektor Biura Prawnego Forum Związków Zawodowych omówił zasady wydatkowania i rozliczania przez Zarządy Wojewódzkie FZZ środków finansowych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na rozwój dialogu społecznego. Zostały także omówione zasady dokumentowania i przechowywania dokumentacji przez Zarządy Wojewódzkie i struktury terenowe FZZ oraz wydatkowania przyznanych środków finansowych.
Kolejnym punktem obrad było przedstawienie przez Romana Michalskiego – sekretarza RDS z ramienia FZZ – informacji o aktywności FZZ w Radzie Dialogu Społecznego.
Zarząd Główny OZZKiM – Łódź 21.02.2025
W dniu 21.02.2025 w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego OZZKiM.
Po otwarciu zebrania, stwierdzeniu kworum oraz przyjęciu porządku obrad zatwierdzono protokół z poprzedniego zebrania.
W dalszej części obrad Andrzej Janiszczak zdał relację ze spotkania Branży Transportu Drogowego i Municypalnego, które odbyło się tydzień wcześniej.

Następnym tematem rozmów były przygotowania do Zjazdu Delegatów, który odbędzie się 11 kwietnia 2025. Obliczyliśmy ilości delegatów na podstawie opłacanych składek.
Kolejną sprawą była interpretacja przepisów znowelizowanego kodeksu pracy odnośnie zaliczania do czasu pracy uczestnictwa kierowców w szkoleniach okresowych. Kwestia zaliczania obowiązkowych szkoleń odbywanych przez kierowców do czasu pracy od lat budzi kontrowersje. Czas uczestnictwa w tych szkoleniach nie mieści się w definicji czasu pracy zawartej w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2022 r. poz. 1473 ze zm.). Odwołuje się on bowiem do czynności związanych z wykonywaniem przewozu drogowego, których otwarty katalog określa ust. 1 tego przepisu. Odpowiedzi na pytanie, czy szkolenia okresowe kierowców powinny odbywać się w czasie pracy nie udziela również art. 39l ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 z późn. zm.), gdyż regulacja ust. 2 tego przepisu ogranicza się do stwierdzenia, iż przedsiębiorca lub podmiot wykonujący przewóz drogowy może pokryć koszty szkoleń okresowych kierowcy. Przed 26 kwietnia 2023 r. podstawy prawnej do wliczania szkoleń okresowych kierowców do czasu pracy również nie można było znaleźć w Kodeksie pracy. Przed tą datą powołany akt nakazywał wliczanie do czasu pracy wyłącznie szkoleń z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy. Stan prawny zmienił się od 26 kwietnia 2023 r., tj. od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy… (Dz. U. poz. 641). Powołaną ustawą do Kodeksu pracy dodano art. 9413 , zgodnie z którym, jeżeli obowiązek pracodawcy przeprowadzenia szkoleń pracowników niezbędnych do wykonywania określonego rodzaju pracy lub pracy na określonym stanowisku wynika z postanowień układu zbiorowego pracy lub innego porozumienia zbiorowego, lub z regulaminu, lub przepisów prawa, lub umowy o pracę oraz w przypadku szkoleń odbywanych przez pracownika na podstawie polecenia przełożonego, szkolenia takie odbywają się na koszt pracodawcy oraz, w miarę możliwości, w godzinach pracy pracownika. Czas szkolenia odbywanego poza normalnymi godzinami pracy pracownika wlicza się do czasu pracy. Odnosząc powyższe do sytuacji zawodowych kierowców, obowiązek cyklicznego odbywania przez nich szkolenia okresowego wynika z art. 39d ust. 2 ustawy o transporcie drogowym i jest ono niezbędne do wykonywania umówionej pracy. Co więcej przedsiębiorca lub podmiot wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany do kierowania kierowców na szkolenia okresowe. Można więc przyjąć, że odbywają oni ww. szkolenia na polecenie pracodawcy. Spełnione są więc kryteria wynikające z art. 9413 K.p., uzasadniające zaliczenie szkoleń okresowych kierowców do czasu pracy. Nie sprzeciwia się temu brzmienie art. 6 ustawy o czasie pracy kierowców, nakazującego kwalifikowanie jako czas pracy czasu od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Warto bowiem pamiętać, iż zgodnie z art. 4 ustawy o czasie pracy kierowców, w zakresie w niej nieuregulowanym, stosuje się przepisy Kodeksu pracy. W efekcie art. 9413 K.p. ma bezpośrednie zastosowanie wobec kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy.

Następnie omówiliśmy projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Dotychczas obowiązujące rozporządzenie obhp nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia w pomieszczeniach pracy temperatury odpowiedniej do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższej niż 14 °C chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Natomiast w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna i w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18 °C. Obowiązujące przepisy wskazują zatem minimalną temperaturę w miejscu pracy, natomiast nie określają temperatury maksymalnej, co jest istotnym mankamentem obecnych regulacji prawnych. Procedowana zmiana rozporządzenia ma na celu uregulowanie kwestii maksymalnych temperatur w miejscu pracy.
Na koniec obrad w sprawach bieżących omówione zostały problemy natury prawnej i stosunków międzyludzkich oraz wynikających z nich problemów w dwóch naszych organizacjach związkowych.
Branża Transportu Drogowego i Municypalnego
Łódź 12.02.2025
W dniu 12.02.2025 r. w Łodzi odbyło się pierwsze w tym roku posiedzenie Branży Transportu Drogowego i Municypalnego Forum Związków Zawodowych.
Spotkanie w siedzibie ZZKiM Łódź przeprowadziliśmy dzięki gościnności Przewodniczącego Zbigniewa Matuszewskiego.
Zebranie Branży Transportu Drogowego i Municypalnego otworzył przewodniczący Andrzej Arndt który, po przywitaniu zespołu przedstawił porządek obrad oraz główne tematy rozmów.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze punkty dyskusji:
1. Obrady rozpoczęliśmy od wyboru nowego protokolanta, którym jednogłośnie został wybrany kolega Michał Kruszona z OZZKiM Poznań.
2. Omówienie działań w ramach Zespołu Trójstronnego Rady Dialogu Społecznego przy Ministrze Transportu, oraz konieczności jak najszybszego rozpoczęcia prac tego zespołu. Członkami RDS ze strony BTDiM są kol. Andrzej Janiszczak z Poznania i Waldemar Węgłowski z Wrocławia
3. Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na pismo Branży Transportu Drogowego i Municypalnego Forum Związków Zawodowych w sprawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczącego zasad BHP w komunikacji miejskiej. Sukcesem naszych działań jest zmiana czasu trwania Vacatio Legis z kolejnych trzech lat, które proponowała Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, na czas do 31. 12. 2025 roku. Takie rozwiązanie zapewni więcej czasu grupie operatorów na dostosowanie się do wymagań określonych w § 46 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16.12.2021 r.
4. W odpowiedzi na interpretację sanepidu z Bydgoszczy odnośnie radiostacji znajdujących się w kabinach kierowców i pola magnetycznego przez nie emitowanego, przeprowadziliśmy dyskusję na temat badań okresowych kierowców i proponujemy, dbając o zdrowie kierowców coroczne badania profilaktyczne, natomiast badania okresowe związane z prawem jazdy pozostawienie bez zmian. Jest to interpretacja jak na razie tylko z jednego miasta, ale jest możliwość, że ich śladem pójdą inne sanepidy.
5. Sławomir Obremski z Szubina przedstawił nam problemy z działaniami Związków Zawodowych w transporcie międzynarodowym. W dużej firmie zwolniono przewodniczącego związku z artykułu 52 KP, doszło tam do szeregu uchybień, toczą się w tej sprawie postępowania sądowe. Jest to sposób pracodawcy na zastraszenie i zmiękczenie załogi, która domagała się między innymi utworzenia Funduszu Świadczeń Socjalnych dla kierowców tak zwanych TIRów w transporcie międzynarodowym.
6. Przyszła odpowiedź z Ministerstwa infrastruktury dotycząca dodatkowej przerwy wynikającej ze zmian w Kodeksie Pracy, gdzie każdemu pracownikowi, jeżeli praca trwa powyżej 9 godzin przysługuje dodatkowe 15 minut przerwy. Pytanie tylko, czy prowadzącym w komunikacji miejskiej, gdzie podlegamy pod ustawę o czasie pracy kierowców rozdział 4a, czy jesteśmy wyłączeni z tej zasady i czy nam ta przerwa dodatkowa się należy. Odpowiedź jest niejednoznaczna cytat: „Powyższa regulacja nie stoi zatem na przeszkodzie, aby do czasu pracy kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km, zaliczyć obie przerwy określone w artykule 134 kodeksu pracy, tak jak wyżej pierwszą, trwającą co najmniej 15 minut. Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin oraz dodatkową przerwę w pracy trwającą co najmniej 15 minut. Jeżeli ten czas jest dłuższy niż 9 godzin. Jednocześnie informuję, że przedstawione stanowisko nie stanowi interpretacji obowiązującego prawa ani wiążącej opinii prawnej, a jedynie pogląd ministerstwa infrastruktury na sprawę”. Branża Transportu Drogowego i Municypalnego wystosuje pisma do instytucji nadzorujących z zapytaniem jak interpretować ten przepis.
Na koniec spotkania uzgodniliśmy następny termin posiedzenia Branży Transportu Drogowego i Municypalnego na maj bieżącego roku.
Odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury 05.02.2025
Przyszła odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury na pismo, które Branża Transportu Drogowego i Municypalnego Forum Związków Zawodowych wystosowała wyrażając swoje stanowisko w sprawie wydłużenia o 3 lata terminu wprowadzenia zasad zapisanych w rozporządzenia o warunkach sanitarno – socjalnych dla prowadzących w komunikacji miejskiej. Nie będzie wydłużenia o kolejne 3 lata Vacatio Legis tak jak chcieli operatorzy Komunikacji Miejskiej, czas zostanie wydłużony tylko do końca tego roku. Razem to 4 lata jakie operatorzy i organizatorzy komunikacji miejskiej mają na to, by zapewnić odpowiednie standardy i warunki naszej pracy.
Poniżej treść odpowiedzi jaka trafiła na ręce Przewodniczącej Forum Związków Zawodowych Doroty Gardias

Pismo Branży Transportu Drogowego i Municypalnego Forum Związków Zawodowych w sprawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczącego zasad BHP w komunikacji miejskiej 24.01.2025
Po 150 latach istnienia w Polsce komunikacji miejskiej doczekaliśmy się rozporządzenia, które zapewnia kierującym godziwe warunki sanitarno- higieniczne. Minione 3 lata były okresem przejściowym dla organizatorów i przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w całej RP by zmiany te wprowadzić. 
Przez większość tego okresu wiele miast wprowadzało te zmiany. Znalazły się jednak takie miasta, które do tematu podeszły z lekceważeniem i za pomocą lobby pracodawców w Sejmie został złożony projekt nowelizacji rozporządzenia i wydłużenie okresu wejścia w życie w/w zapisu o kolejne 3 lata.
Branża Transportu Drogowego i Municypalnego Forum Związków Zawodowych przedstawiła pismo wyrażające stanowisko w tym temacie. Nie ma naszej zgody na kolejne 3 lata odwlekania wejścia w życie rozporządzenia. W XXI wieku, gdzie poruszamy się autobusami, tramwajami wartymi miliony zmusza się nas, kierujących do korzystania z urągających człowiekowi warunków socjalno- higienicznych.


Zebranie Zarządu Głównego OZZKiM
grudzień 2024 Łódź
W dniu 06.12.2024 odbyło się ostatnie w tym roku posiedzenie Zarządu Głównego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych w Łodzi.

Głównymi tematami spotkania były:
– przedstawienie i omówienie projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym (maksymalnie 10 godziny dzień pracy dla prowadzących w komunikacji miejskiej, przerwy między drugą, a szóstą godziną pracy)
– wybór przedstawicieli do Branży Transportu Drogowego i Municypalnego przy Forum Związków Zawodowych, w wyniku głosowania uchwałą OZZKiM wybrani zostali Grzegorz Buksa i Andrzej Janiszczak oraz dodatkowo Michał Kruszona jako rezerwowy członek w razie potrzeby zastępstwa jednego z członków stałych
– propozycje zmian w ustawodawstwie Rzeczypospolitej Polskiej w przed dzień objęcia Prezydencji w Unii Europejskiej, naszym przedstawicielem w RDS przy ministrze transportu jest Andrzej Janiszczak
– zdanie relacji z Branży Transportu Drogowego i Municypalnego Forum Związków Zawodowych które odbyło się on-line (nowelizacja ustawy o transporcie publicznym, dodatkowa kodeksowa przerwa przysługująca po 9 godzinach pracy, objęcie ochroną prawną przewidzianą dla Funkcjonariusza Publicznego także kontrolerów biletów i Nadzorów Ruchu, nowy regulamin BTDiM)
– omówienie propozycji rekomendowanej w trakcie targów w Kielcach przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej firmy Mentor zajmującej się programami ochrony prawnej i ubezpieczenia zdrowotnego dla członków organizacji związkowych
– przyjęcie rezygnacji Piotra Sobali z funkcji członka komisji rewizyjnej OZZKiM. Zarząd postanowił nie uzupełniać członków komisji, pozostanie ona w składzie 3 – osobowym

Branża Transportu Drogowego i Municypalnego
Dnia 05.11.2024 odbyła się tym razem On-Line Branża Transportu Drogowego i Municypalnego przy Forum Związków Zawodowych.
W związku z trwającymi pracami nad nowelizacją Ustawy o transporcie drogowym oraz innymi przepisami, zgłasza się do nas coraz więcej grup zawodowych, które oczekują zmian w prawie.
Dzięki takim spotkaniom udało nam się wprowadzić ochronę prawną przewidzianą dla Funkcjonariusza Publicznego dla kierowców i motorniczych – to ogromne osiągnięcie, z którego jesteśmy bardzo dumni!
Prace wciąż trwają, a my nie spoczywamy na laurach!

Poniżej znajdziecie pismo do Ministerstwa Infrastruktury, podpisane przez Przewodniczącą FZZ, Panią Dorotę Gardias, które jest krokiem do zapisania naszych propozycji w nowelizowanej ustawie.
Mowa w nim o kontrolerach biletów.


Drugie pismo to ważne zapytanie interpretacyjne skierowane do Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej. W tym dokumencie zwracamy się o interpretację przepisów w kontekście ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców.


Procedury wymagają czasu, ale – jak pokazuje przykład udanej nowelizacji ustawy dającej ochronę prawną przewidzianą dla Funkcjonariusza Publicznego dla kierowców i motorniczych i drużyn konduktorskich – cierpliwość przynosi efekty.
Ciąg dalszy akcji informacyjnej 
„Funkcjonariusz Publiczny”
Cały czas staramy się w różny sposób nagłaśniać i naświetlać zarówno pasażerom jak i służbą miejskim informację o przysługującej prowadzącym pojazdy w komunikacji miejskiej ochronie prawnej jaką dała nam nowelizacja ustawy o Funkcjonariuszu Publicznym. Akcja jak i sama ustawa ma cel prewencyjny, chcemy żeby kierowcy autobusów i motorniczowie czuli się bezpieczni w trakcie wykonywania swojej pracy. 
W dwóch miastach: Koszalinie i Głogowie przewodniczącym OZZKiM udało się przekonać włodarzy miast i prezesów Komunikacji Miejskiej do zawieszenia plakatów o Funkcjonariuszu Publicznym pod hasłem „Bezpieczny Kierowca = Bezpieczny Pasażer” wewnątrz autobusów. W Poznaniu plakaty zrobione w porozumieniu z MPK zawisły na wszystkich zajezdniach i końcówkach komunikacyjnych, a informacja dla pasażerów wyświetlana jest na ekranach wewnątrz pojazdów. 
Zachęcamy do podobnych akcji w innych miastach, możemy pomóc w zrobieniu plakatów w barwach i z logiem komunikacji miejskiej pod konkretne miasta.
Koszalin

Głogów



Targi TRANSEXPO Kielce
16 – 18 października 2024
Największe w Polsce targi branżowe transportu zbiorowego odbyły się w dniach 16-18 października w Kielcach. Wzięliśmy udział w tym wydarzeniu wraz z koleżankami i kolegami reprezentującymi OZZKiM z całej Polski, spotkaliśmy się na Targach, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć najnowsze trendy i innowacje w komunikacji miejskiej.
Odbyliśmy szereg rozmów i spotkań zarówno z wystawcami, przedstawicielami Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, jak i specjalistami oraz ekspertami zarządzającymi Komunikacją Miejską.

W czasie targów odbyła się konferencja Solarisa, którego zeroemisyjny przegubowy autobus wodorowy Solaris Urbino 18 hydrogen – zdobył prestiżowy tytułu „Bus of the Year 2025”.
Swoje show zrobiła także Polska firma PILEA odsłaniając na targach swój najnowszy autobus ARP E-VEHICLES – 12 metrowy bez wieży.
Nowym trendem jest duża ilość wystawców z Chin. Szczególną uwagę zwróciliśmy na mały autobusik King Long w pełni elektryczny, praktycznie bez zwisów z przodu i tył, który doskonale nadaje się do obsługi krótkich linii dowożących ludzi z osiedli i wąskich dróg. Autobus ten ma jedne duże drzwi odskokowo przesuwne po środku z platformą i miejscem na wózek. Kabina kierowcy jest zamknięta i przeszklona na całej szerokości autobusu z wygodnym wyjściem po środku.

TRANSEXPO to nie tylko autobusy, ale także najnowsze systemy biletowe, infrastruktura przystankowa, części i wyposażenie autobusów.
Branża Transportu Drogowego i Municypalnego 
Ślesin 09.10.2024
W dniu 9 października w Ślesinie odbyło się spotkanie w ramach Branży Transportu Drogowego i Municypalnego. Zebrania otworzył przewodniczący Andrzej Arntd od omówienia sytuacji w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Następnie nasi przedstawiciele w zespole Rady Dialogu Społecznego przy ministrze Transportu Andrzej Janiszczak z Poznania i Waldemar Węgłowski z Wrocławia przedstawili propozycje tematów na spotkanie w RDS. Odbyła się rzeczowa dyskusja na tematy związane z bieżącymi problemami w komunikacji miejskiej.


Forum Związków Zawodowych woj. Wielkopolskiego
27.06.2024 Poznań
W dniu 27 czerwca 2024 odbyły się obrady Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych woj. Wielkopolskiego. Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych reprezentowany był przez Andrzeja Janiszczaka, Michała Kruszonę i Tomasza Figasa. Po przywitaniu członków Zarządu przez przewodniczącego Krzysztofa Małeckiego przyjęliśmy jednogłośnie porządek obrad. Przekazana została informacja na temat posiedzenia Zarządu Głównego FZZ oraz prezydium ZW FZZ. Omówiliśmy podejmowane działania w ramach Forum, następnie wystąpił Andrzej Janiszczak, który zdał relację z marcowego posiedzenia ZG FZZ zorganizowanego w Krynicy Zdrój.


Następnie wysłuchaliśmy informacji z posiedzeń Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Poznaniu na których poruszany był temat oświaty i Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Kolejnym tematem było pozyskiwanie funduszy europejskich dla organizacji związkowych w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027”
Następnie rozpoczęła się dyskusja o problemach i sposobie ich rozwiązywania w ramach branżowych organizacji związkowych występujących w przedsiębiorstwach wielkopolski. Swój głos zabrali przedstawiciele Policji, Pielęgniarek i Położnych, Straży Granicznej, Poczty Polskiej, ZUSu i MPK. W tej części spotkania nasz przewodniczący Andrzej Janiszczak naświetlił trudną sytuację naszego przedsiębiorstwa spowodowaną brakami kadrowymi.
Przeprowadziliśmy także dyskusje na temat koniecznych zmian w Kodeksie Pracy, minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz stawki godzinowej od 2025 roku.
W przerwach odbyliśmy także wiele owocnych rozmów kuluarowych, które przełożą się w przyszłości na konkretne działania naszej organizacji w ramach Forum Związków Zawodowych.

Obrady zakończyło szkolenie z zakresu ewidencji czasu pracy pracowników delegowanych do pracy w Związkach Zawodowych, także tych zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy na czas kadencji w zarządzie organizacji związkowej. Okazuje się, że w każdym zakładzie sytuacja wygląda nieco inaczej, głównie ze względu na specyfikę i organizację pracy w danej firmie.

Obrady Zarządu Głównego OZZKiM – Łódź 21.06.2024
W dniu 21 czerwca 2024 w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Spotkanie otworzył przewodniczący Grzegorz Buksa, a po stwierdzeniu kworum i przyjęciu porządku obrad sprawozdanie z poprzedniego zebrania przedstawiła sekretarz Agnieszka Siwiera. Protokół z jubileuszowego posiedzenia zarządu został zatwierdzony. Następnie głos zabrał Andrzej Janiszczak, który omówił dalsze działania w ramach Branży Transportu Drogowego i Municypalnego, której nowym przewodniczącym jest Andrzej Arntd z Bydgoszczy. Są to tematy związane z pracą prowadzących, zmianą w ustawie o Transporcie Drogowym dotyczącą przerw oraz zmianami w Kodeksie Pracy. Zgodnie z nurtem ogólnoeuropejskim dąży się do zmniejszenia liczby godzin i dni pracy w ramach tz. work-life balance, pierwsze próby zmniejszenia liczby dni pracy z 5 do 4 tygodniowo podjęte będą od lipca w urzędzie w Lesznie i w zależności od wyników mogą zostać rozszerzone na cały kraj. 
Jako strona społeczna oczywiście w pełni popieramy zmiany idące w tym kierunku.

Ciekawostką jest także wyrok TSUE w sprawie przerw dobowych i tygodniowych dla prowadzących, będziemy wnikliwie obserwować i naciskać na implementacje tych zapisów prawa unijnego do Polskich przepisów.
Następnym punktem spotkania była relacja z Komisji BHP i Nadzorów Ruchu w której uczestniczyli Andrzej Janiszczak i Michał Kruszona.
W drugiej części obrad dołączyli do nas Krzysztof Stasiorowski i Jakub Czech przedstawiciele nowo powstałej organizacji związkowej z Torunia. Zarząd Główny podjął jednogłośnie uchwałę przyjmując Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych przy MZK w Toruniu w nasze struktury, a związkowcy z Torunia podpisali naszą uchwałę stając się tym samym częścią naszej organizacji.

Przeprowadziliśmy rzeczową dyskusję z przedstawicielami nowo przyjętej organizacji z Torunia, przekazaliśmy im swoją wiedzę i doświadczenia z pracy związkowej. Ponieważ są to młodzi pełni zapału ludzie wierzymy, że uda im się przebić i przyciągnąć do siebie dużą liczbę wartościowych członków z którymi stworzą silną i niezależną organizację związkową walczącą o prawa pracowników MZK w Toruniu. Owocne i pełne nowych pomysłów spotkanie zakończyliśmy wspólnym pamiątkowym zdjęciem, które przedstawicielom organizacji z Torunia będzie przypominać dzień wstąpienia w nasze szeregi.

Forum Związków Zawodowych woj. Dolnośląskiego
19.06.2024 Karpacz
W dniu 19 czerwca 2024r w Karpaczu odbyło się Posiedzenie Forum Związków Zawodowych Województwa Dolnośląskiego. 
OZZKiM reprezentowała Nasza sekretarz Agnieszka Siewiera.

Podczas spotkania poruszono wiele istotnych spraw pracowniczych, Forum Dialogu Społecznego, zadano dużo istotnych pytań, przeprowadzono rzeczowe dyskusje nad problemami, które próbujemy rozwiązać. 
Zaangażowanie we wszystko co robimy wspólnie i ciężka praca są kluczowym fundamentem Naszego wspólnego sukcesu. 

Miło było spotkać się z przedstawicielami Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w RP Wrocław, Markiem Saberniakiem oraz Waldemarem Węgłowskim, który został rekomendowany do Rady Rynku Pracy Województwa Dolnośląskiego. Gratulujemy i życzymy owocnej pracy.

Przypomnijmy, że OZZKiM wraz z ZZPKM w RP jesteśmy przedstawicielami Branży Transportu Drogowego i Municypalnego przy Forum Związków Zawodowych, gdzie wspólnie forsujemy projekty, które swoje odzwierciedlenie mają w rozporządzeniach i ustawach.
IGKM Komisja BHP i Nadzorów Ruchu 13-14.06.2024
W dniach 13 i 14 czerwca w Gdańsku odbyła się organizowana przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej Komisja BHP i Nadzorów Ruchu w której nasi przedstawiciele Andrzej Janiszczak i Michał Kruszona brali aktywny udział.
Pierwszego dnia Komisja BHP pod przewodnictwem Pani Sylwii Wąsowicz (kierownik działu BHP MPK Poznań) skupiła się na problemach związanych z procedurami postępowania przy wkolejeniach wagonów tramwajowych oraz wypadkami przy pracy. Wykład na temat wypadków przy pracy – studium przypadków wygłosił przedstawiciel Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku Pan Tomasz Czajka.
W tym samym czasie Komisja Nadzorów Ruchu pod przewodnictwem Arnolda Nowaka (Nadzór Ruchu MPK Poznań) omawiała dodatkowe czynności pracowników Nadzoru Ruchu poza czynnościami operacyjnymi przy obsłudze zdarzeń wypadkowo kolizyjnych, sposób ewidencji i wyciągania konsekwencji wobec prowadzących pojazdy.

Kolejnego dnia na Komisji BHP swoją prezentację dotyczącą platform i kanałów przeglądowych przedstawiła firma KRAUSE. Następnie odbyła się prezentacja firmy SOSNOWSKI dotycząca urządzeń do obsługi kół i wyposażenia zajezdni. Swoje wystąpienie dotyczące nowoczesnej hali dla autobusów wodorowych znajdującej się w Poznaniu na zajezdni autobusowej Warszawska wygłosili przedstawiciele MPK Poznań pod przewodnictwem kierownik BHP Pani Sylwii Wąsowicz. Ostatnią pozycją tego dnia była prezentacja przedstawicielki firmy ITTURI dotycząca ubrań roboczych oraz kamizelek odblaskowych do poruszania się po terenach zajezdni.
Drugiego dnia Komisja Nadzorów Ruchu zajęła się omówieniem współpracy pomiędzy spółkami komunikacji miejskiej, a innymi komórkami w zakresie doraźnej i długofalowej poprawy infrastruktury i organizacji ruchu. Skupiono się nad zdarzeniami i zagrożeniami występującymi w Komunikacji Miejskiej oraz rozważono scenariusze dotyczące wojny – studium przypadku.

Branża Transportu w Forum Związków Zawodowych
W dniu 29 maja 2024 w siedzibie Forum Związków Zawodowych na ul. Sobieskiego 102 w Warszawie odbyło się spotkanie Branży Transportu Drogowego i Municypalnego. Przy obecności przewodniczącej FZZ Pani Doroty Gardias przyjęta została rezygnacja Stanisława Taube z pełnionej funkcji przewodniczącego Branży Transportu. Natłok obowiązków w pracy dla FZZ i spółki Forum Invest spowodował rezygnację z dotychczasowego stanowiska. Następnie jednogłośnie wybrano nowego przewodniczącego Branży Transportu, którym został Andrzej Arndt z Bydgoszczy. Wiceprzewodniczącym nadal jest członek Zarządu Głównego OZZKiM Andrzej Janiszczak z Poznania.

W dalszej części spotkania zostały omówione tematy związane z pracą prowadzących.
Są to między innymi:
- kończące się vacatio legis rozporządzenia BHP zmieniające warunki sanitarno – higieniczne prowadzących,
- czas pracy kierowcy i próba zmniejszenia limitu godzin pracy prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej,
- informacja do Komendanta Głównego Policji w sprawie przypomnienia policjantom, że prowadzący w komunikacji miejskiej korzystają z ochrony przysługującej funkcjonariuszowi publicznemu w czasie wykonywania czynności zawodowych,
- zmiany w kodeksie pracy.
Wybrany został także skład przedstawicieli Branży Transportu Drogowego i Municypalnego na spotkanie z minister rodziny, pracy i polityki społecznej.
Zarząd Główny oraz jubileuszowy Walny Zjazd Delegatów 
11-12 kwietnia 2024
W dniu 11.04.2024 w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego OZZKiM poprzedzające Walny Zjazd Delegatów. W trakcie obrad Zarząd skupił się na przygotowaniach do obchodów 15-lecia Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Rozpatrzone zostały wnioski o odznaczenia dla zasłużonych członków skierowane przez organizacje. Zarząd Krajowy jednogłośnie przyznał tytuł Delegata Honorowego dla Stanisława Drzewieckiego, który wieloletnim wkładem pracy związkowej przysłużył się zarówno bezpośrednio naszej organizacji jak i wszystkim pracownikom komunikacji miejskiej, którzy korzystają z ustaw i przepisów do których powstania przyczynił się Stanisław Drzewiecki.
W następnej części spotkania omówione zostały dalsze działania w ramach Branży Transportu.
Relację z Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych, które odbyło się w Krynicy przedstawili Andrzej Janiszczak i Grzegorz Buksa.
W trakcie prac Zarządu Głównego weryfikację dokumentacji przeprowadziła Komisja Rewizyjna, po zakończeniu której, przewodniczący Zbigniew Radko zdał sprawozdanie z kontroli finansów związku.
Dnia 12.04.2024 o godzinie 10 rozpoczął się jubileuszowy Walny Zjazd Delegatów połączony z obchodami 15-lecia istnienia Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Na zjeździe stawiła się większość z zaproszonych gości i prawie wszystkie (brak organizacji z Kołobrzegu) organizacje związkowe. Po otwarciu zebrania na przewodniczącego zjazdu wybrany został Andrzej Staniszewski, wybrano także protokolanta oraz komisję skrutacyjną.
Po stwierdzeniu prawomocności Walnego Zjazdu Delegatów oraz zatwierdzeniu porządku obrad sprawozdanie Zarządu Związku za rok 2023 wygłosił przewodniczący Grzegorz Buksa. Delegaci po wysłuchaniu sprawozdania i krótkiej rzeczowej dyskusji udzielili jednogłośnie absolutorium dla Zarządu Głównego OZZKiM. Następnie przewodniczący Komisji Rewizyjnej Zbigniew Radko odczytał sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie Komisji Rewizyjnej. Delegaci w czasie głosowania udzielili absolutorium dla Komisji Rewizyjnej.
Walny Zajazd Delegatów podjął uchwałę o przyznaniu tytułu Honorowego Członka Zarządu dla Stanisława Drzewieckigo.
Następnym punktem spotkania było podsumowanie 15-lecia istnienia OZZKiM.
Andrzej Janiszczak w swoim wystąpieniu przedstawił najważniejsze działania i sukcesy naszej organizacji. Ponieważ w czasie Walnego Zjazdu Delegatów nie udałoby się wymienić i szczegółowo opisać wszystkich dokonań jakie przez 15 lat udało się osiągnąć w ramach naszego związku Andrzej Janiszczak skupił się na najważniejszych z nich. Największy sukces to niewątpliwie wprowadzenie nowelizacji do ustawy o emeryturach pomostowych, która przez te wszystkie lata przechodziła przez różne stadia, emerytury pomostowe miały być wygaszane, by w końcu po latach ciężkiej pracy nad całym procesem legislacyjnym zakończyć z dyskryminacją osób pracujących w warunkach szczególnych. Kolejnym dużym sukcesem jest wprowadzenie ochrony prawnej dla prowadzących w komunikacji miejskiej pod postacią statutu Funkcjonariusza Publicznego, wprowadzenie w życie Rozporządzenia w sprawie punktów sanitarno-socjalnych, korzystne zmiany w kodeksie pracy i wiele innych mniejszych i większych sukcesów prowadzących do poprawy warunkach pracy i płacy w komunikacji miejskiej.
Po krótkiej przerwie nastąpiło wręczenie z rąk Zarządu Głównego wyróżnień i odznaczeń związkowych dla zasłużonych członków z okazji 15-lecia istnienia OZZKiM.
Następnym punktem programu był tort z logiem naszej organizacji oraz lampka szampana w barwach OZZKiM. Tym miłym słodkim akcentem zakończyliśmy uroczysty jubileuszowy Walny Zjazd Delegatów.

Akcja Funkcjonariusz Publiczny na TikTok
Powstał pierwszy z filmików na tiktok promujący ochronę przewidzianą dla funkcjonariusza publicznego na rzecz prowadzących autobusy i tramwaje w komunikacji miejskiej. Jest to wspólne przedsięwzięcie ludzi z całej Polski dla poprawy bezpieczeństwa kierowców i motorniczych.
Bezpieczny Kierowca/Motorniczy = Bezpieczny Pasażer
W związku z powtarzającymi i nasilającymi się w ostatnim czasie incydentami między innymi we Wrocławiu, Gorzowie Wielkopolskim czy Katowicach, wznawiamy naszą kampanię informacyjną odnośnie ochrony przewidzianej dla Funkcjonariusza Publicznego dla prowadzących w Komunikacji Miejskiej. Działania mają na celu naświetlenie sytuacji prawnej zarówno grupie prowadzących jak i pasażerów oraz służb, które pomimo prawie roku od wprowadzenia ustawy czasami nadal nie zostały w pełni przeszkolone i działają nie zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wykonując swoje obowiązki zarówno kierowcy autobusów miejskich jak i motorniczy w tramwajach starają się dbać o bezpieczeństwo pasażerów i porządek zgodnie z zapisami w regulaminach przewozów, niestety sami często tego bezpieczeństwa są pozbawieni.
Wypowiedź dla TVN naszego przewodniczącego Grzegorza Buksy: „Osobiście znam tego kierowcę. Ma wieloletnie doświadczenie. Może czasem reaguje impulsywnie, jak w autobusie dzieje się coś niezgodnego z przepisami. Moim zdaniem zachował się bardzo dobrze i został publicznie skazany. To my, kierowcy, odpowiadamy za zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów. Jakby dziecko wypadło z wózka, kierowca byłby winny – mówi Grzegorz Buksa z Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych … Kierowca komunikacji publicznej jest funkcjonariuszem publicznym. Jeśli ktoś go pomówi, może za to odpowiadać karnie – komentuje związkowiec, podkreślając, że przewoźnik powinien bronić kierowców, zamiast wskazywać publicznie jego winę bez wyjaśnienia sprawy.” Cały artykuł znajduje się pod tym linkiem: Katowice. Pasażerka zwyzywała kierowcę, przewoźnik go ukarał – TVN24
Aby dotrzeć do jak największej grupy odbiorców przygotowaliśmy plakat (umieszczony także na mediach społecznościowych), można go wykorzystać elektronicznie lub wydrukować np. na gazetkę związkową.
Posiedzenie Zarządu Głównego OZZKiM – Łódź 01.02.2024
Pierwsze w 2024 roku obrady Zarządu Głównego OZZKiM odbyły się pierwszego lutego w siedzibie Związku w Łodzi. Po otwarciu zebrania, stwierdzenia kworum i przyjęciu porządku obrad zatwierdzono protokół z poprzedniego zebrania.
Zarząd Związku omówił przygotowane przez Andrzeja Janiszczaka wystąpienie w sprawie zmian w Kodeksie Pracy. Główne interesujące nas kwestie to czas pracy i nowe przerwy, kontrola trzeźwości pracowników oraz nadgodziny w przypadku pracowników nie pełnoetatowych w odniesieniu do wyroku TSUE.
Zgodnie z ustawą o czasie pracy przerwy zostały zapisane w rozdziale 4a art. 31b oraz Rozporządzeniu Ministra Transportu o warunkach sanitarno-socjalnych. Po ostatniej nowelizacji Kodeksu Pracy w art.134 nastąpiły zmiany – zostały dodane przerwy. Przerwy o których mowa, wlicza się do czasu pracy. Pozostaje pytanie czy nowa przerwa zawarta w Kodeksie Pracy jest dla prowadzących pojazdy w komunikacji miejskiej dodatkową trzecią przerwą czy zrównuje wszystkich pracowników i daje im takie samo prawo jak prowadzącym?
Dotychczas kontrola trzeźwości nie miała umocowania prawnego i pracodawcy przeprowadzali je pomimo braku takiego zapisu naginając prawo działając jednak w słusznej sprawie. Ze względu na brak uregulowania prawnego przestępcy (nietrzeźwi kierowcy) mieli możliwość odwołania się do sądu pracy, gdzie nieraz udawało im się wygrać sprawę i zostawali przywracani do pracy. Było to wysoce niemoralne we współżyciu społecznym więc jako Strona Społeczna wraz IGKM wystąpiliśmy do właściwego ministerstwa o uregulowanie prawne. Po nowelizacji Kodeksu Pracy od lutego 2023 roku zostało to wpisane do Kodeksu Pracy – uregulowane prawnie.
Zgodnie z Kodeksem Pracy za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia, pracownikowi przysługuje dodatek w odpowiedniej wysokości. Należy jednak podkreślić, że w przypadku pracowników niepełnoetatowych kwestia ta kształtuje się nieco inaczej. W ich sprawie wypowiedział się ostatnio TSUE. Z jego orzeczenia wynika, że pracownicy nie pełnoetatowi nie mogą być traktowani gorzej niż pracownicy świadczący w pełnym wymiarze czasu pracy. Na przykład: pracodawca ustalił próg godzinowy na poziomie 120 godzin. Jego przekroczenie uprawnia do podwyższenia stawki o 10%. Pracownik X , zatrudniony na pełen etat, wykonujący pracę w obowiązującym go wymiarze otrzyma wyższe wynagrodzenie niż nie – pełnoetatowiec pracujący w swoim wymiarze. Pracownik Y , zatrudniony na pół etatu, musi z kolei przepracować kilkadziesiąt godzin więcej niż to wynika z jego wymiaru czasu pracy, aby otrzymać wynagrodzenie według podwyższonej stawki. TSUE rozstrzygnął, że w takiej sytuacji progi godzinowe, uprawniające do podwyższonej stawki wynagrodzenia zasadniczego powinny być proporcjonalnie obniżone dla osób które pracują w niepełnym wymiarze czasu. A w myśl Polskiego prawa jest to uregulowane w art.151 §5kp. I oczywiście wyrok TSUE nie zmienia dotychczasowych przepisów prawa i nie dotyczy dotyczy kwestii nadgodzin ani nie zmienia on bezpośrednio interpretacji i stosowania przepisów w tym zakresie. Rozpoczął on jednak dyskusję czy obecnie obowiązujący stan prawny powinien ulec zmianie. Jeśli pracownicy zdecydowali by się wnieść powództwo o wypłatę stosownego dodatku, teoretycznie mogli by oni objąć zakresem swoich żądań czas do 3 lat wstecz – tyle bowiem wynosi okres przedawnienia roszczeń pracowników względem pracodawcy. Teoretycznie, ponieważ dopóki obowiązywać będzie art.151 §5KP w obecnym brzmieniu brak jest podstaw do żądania dodatku za pracę ponadwymiarową na zasadach za nadgodziny. Na dzień dzisiejszy sąd uznaje że zgodnie z wyrokiem TSUE art.151 §5 KP ma charakter dyskryminacyjny i prawo do nadgodzin należy się. Jednakże orzeczenia TSUE nie wywołują skutku w postaci utraty mocy obowiązywania przepisów krajowych. W takiej sytuacji pracownicy mogą jedynie żądać od skarbu państwa odszkodowanie w związku z obowiązywaniem przepisu niezgodnego z przepisami unijnymi i to tylko w sytuacji , w której TSUE orzekł by że art.151§5kp jest z tymi przepisami niezgodny.
W dalszej części omówione zostały przygotowania do Jubileuszowego 15 Zjazdu Delegatów.
Rozparzona została także propozycja dotycząca zapraszania na Zarządy Główne przewodniczących organizacji związkowych, nie będących częścią Zarządu Głównego. Ustalono, że nie zmieniamy zasad obowiązujących, na zebranie może być zaproszony każdy przedstawiciel związku, który wyśle do Zarządu Głównego maila z informacją o problemie w zakładzie. Po pozytywnym rozpatrzeniu Zarząd Główny zaprasza konkretną organizację na spotkanie lub może przyjechać do tej organizacji.
Relację z Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych przedstawili Andrzej Janiszczak wraz z Grzegorzem Buksą.
W wolnych głosach zajęliśmy się problemem, który może czekać w najbliższym czasie prowadzących w komunikacji miejskiej, a mianowicie Bezpieczeństwa w Transporcie Publicznym pod względem zamachów terrorystycznych. Przyczynkiem do tej rozmowy było wydanie przez UITP działające w Unii Europejskiej przy udziale ZTM Warszawa dwóch publikacji: „Poradnik Kierowcy dotyczący Bezpieczeństwa w Transporcie Publicznym” oraz „Podręcznik Zarządzania Procedurami Szkoleniowymi w Transporcie”.
Obrady zakończyło sprawozdanie Komisji Rewizyjnej po kontroli finansów OZZKiM.


Kontrola finansów OZZKiM przez Komisję Rewizyjną Łódź 01.02.2024
W dniu 01.02.2024 w Łodzi odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej w biurze rachunkowym Patex prowadzącym dokumentację księgową Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców i Motorniczych. Komisja w pełnym składzie pod przewodnictwem Zbigniewa Radko z Sosnowca nie stwierdziła uchybień i błędów w prowadzeniu dokumentacji.


Posiedzenie Zarządu Głównego FZZ 22.01.2024
W dniu 22.01.2024 w Warszawie odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych. W spotkaniu udział wzięli członkowie Zarządu Głównego OZZKiM Grzegorz Buksa i Andrzej Janiszczak. Tematem przewodnim posiedzenia były sposoby pozyskania funduszy europejskich na szkolenia dla organizacji związkowych. Na spotkaniu omówione zostały także bieżące sprawy organizacyjne Forum Związków Zawodowych.

Nowy numer konta bankowego
Decyzją Zarządu Głównego OZZKiM zmieniony został bank obsługujący naszą organizację.
W związku z sytuacją finansową naszego Związku postanowiliśmy poszukać tańszej alternatywy dla Alior Banku w którym dotychczas mieliśmy konto.
Po sprawdzeniu różnych opcji w dostępnych instytucjach finansowych najtańszą, a zarazem w pełni nam odpowiadającą ofertę przedstawił nam Bank BNP Paribas.
Nowy numer rachunku bankowego do rozliczeń związku funkcjonować będzie od stycznia 2024.
49 1600 1462 1732 6367 7000 0001

Obrady Zarządu Głównego OZZKiM 01.12.2023 w Łodzi
W dniu 01.12.2023 w Łodzi odbyło się posiedzenie Zarządu Głównego wraz z udziałem Komisji Rewizyjnej. W czasie spotkanie podsumowaliśmy mijający już rok 2023 oraz wyznaczyliśmy cele i kierunki działań na rok przyszły. Omówione zostało działanie w Branży Transportu Drogowego, sytuacja finansowa związku oraz działania w ramach Forum Związków Zawodowych. Ponieważ w przyszłym roku będziemy obchodzić 15-lecie OZZKiM dyskutowaliśmy nad organizacją uroczystości, która odbędzie się w czasie corocznego zjazdu delegatów.
Relację z posiedzenia Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych, które odbyło się w 7 listopada 2023 roku w Krynicy przedstawili Grzegorz Buksa i Andrzej Janiszczak.
Na spotkaniu omówiono sprawy organizacyjne FZZ w tym:
- prezentacja preliminarza budżetowego FZZ na 2024 rok,
- odbyło się przyjęcie regulaminów, przyjmowania, zawieszania, oraz wykluczania organizacji członkowskich,
- informacje bieżące o płatnościach składek na rzecz FZZ,
- prezentacja aktywności FZZ w Radzie Dialogu Społecznego,
- informacja o aktualnej sytuacji spółki Forum – Invest spółka z o.o.,
- sytuacja w poszczególnych branżach zrzeszonych w FZZ, zostały podjęte uchwały w sprawie zmian przedstawicieli w zarządzie głównym FZZ.
W związku z wnioskiem OZZKIM, Zarząd Główny Forum stwierdził, że przedstawicielem tejże organizacji w składzie Zarządu Głównego FZZ, w zamian za Pana Dariusza Brzezowskiego jest Pan Grzegorz Buksa.
W drugim dniu odbyło się szkolenie dla Członków Zarządu w możliwości pozyskiwania środków finansowych z Unii Europejskiej na szkolenia w zakresie prawa pracy SIP.

W drugiej części Zarządu problemy swojej organizacji ze Skierniewic przedstawił jej przewodniczący kolega Wiktor Szeliga. Po wysłuchaniu i analizie przedstawionych zagadnień udzieliśmy wyczerpujących odpowiedzi oraz zarysowaliśmy dalszą strategię działań dla organizacji ze Skierniewic.

W wolnych głosach odbyła się rozmowa na temat braku OZZKIM w UITP.
UITP – Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego, to organizacja pozarządowa, której działania skierowane są na zaspokajanie interesów o charakterze nieekonomicznym, jest finansowana z budżetów publicznych: państwowych, regionalnych, lokalnych, a także przez darczyńców indywidualnych i firmy.
Założona 17 sierpnia 1885 roku (138 lat temu) prowadzona przez członków, zrzeszająca władzę, sieci i operatorów transportu publicznego, decydentów politycznych, instytuty naukowe i dostawców transportu publicznego i branży usługowej, która działa na rzecz rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej, wydaje publikacja, nadzoruje projekty, organizuje wydarzenia o zasięgu globalnym i zrzesza wszystkich, którzy są żywo zainteresowani rozwojem transportu publicznego.
UITP reprezentuje międzynarodową sieć 1900 firm członkowskich w ponad 100 krajach i obejmuje wszystkie rodzaje transportu publicznego. 
Posiedzenie Zarządu Głównego OZZKiM oraz wizyta w naszej organizacji związkowej – MZK Kutno
15.09.2023 odbyły się obrady Zarządu Głównego OZZKiM w Rzgowie koło Łodzi. Prowadzone przez nowego Przewodniczącego Grzogorza Buksę spotkanie było pierwszym posiedzeniem Zarządu po wyborach, które odbyły się w maju podczas zjazdu delegatów w Łodzi. W trakcie obrad omówiliśmy najważniejsze kwestie dotyczące dalszego działania OZZKiM, naszych prac w ramach Branży Transportu, Forum Związków Zawodowych oraz zmian w kodeksie pracy (art.94 indeks 13).

Następnego dnia udaliśmy się do MZK Kutno w celu wsparcia naszej organizacji związkowej Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Kierowców Autobusów Miejskich. W trakcie spotkania naszego Zarządu ze Związkowcami z Kutna i Prezesem MZK Kutno doszło do konstruktywnej wymiany poglądów, przekazaliśmy także ważne informacje o nowych ustawach i rozporządzeniach w powstaniu których braliśmy aktywny udział.


Duży sukces emerytury pomostowe zatwierdzone !
Dnia 16.08.2023 prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach pomostowych, kończy to tym samym cały proces legislacyjny w którym braliśmy aktywny udział.
Koniec z dyskryminacja osób pracujących w warunkach szczególnych – wiele lat ciężkiej pracy na poszczególnych szczeblach legislacji przyniosło efekty.
Obecnie emerytury pomostowe przysługują tylko tym osobom, które przed 1 stycznia 1999 r. wykonywały pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.
To oznacza, że emerytury pomostowe mają charakter wygasający. Nowelizacja to znosi.
Zniesienie wymogu pracy w szczególnych warunkach – w uzasadnieniu do projektu autorstwa PiS zwrócono uwagę, że postęp technologiczny, który był zakładany w momencie wprowadzania przepisów ustawy, nie poprawił warunków pracy w stopniu upoważniającym do stwierdzenia, że warunki szkodliwe zostały w całości wyeliminowane.
Dlatego uznano, że potrzebne jest zniesienie wymogu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, wykonywanej przed dniem 1 stycznia 1999 r., jako warunku nabycia prawa do emerytury pomostowej.
Zmianie uległy także przepisy dotyczące instytucji rekompensaty. To odszkodowanie za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy o szczególnym charakterze. W nowelizacji zapisano m.in., że okres takiej pracy, który uprawnia do ustalenia rekompensaty, musi przypadać przed 1 stycznia 2009 roku.

Branża Transportu Drogowego i Municypalnego Ślesin czerwiec 2023
W dniu 26.06.2023 odbyło się posiedzenie w ramach Branży Transportu Drogowego i Municypalnego w Ślesinie. Ze strony OZZKiM reprezentowali nas: Grzegorz Buksa, Andrzej Janiszczak, Agnieszka Siewiera, Stanisław Drzewiecki, Zbigniew Radko i Michał Kruszona.
W czasie spotkanie skupiliśmy się na problemach związanych z wypracowaniem zmian w ustawie dotyczącym czasu pracy kierowcy, rozważaliśmy wprowadzenie zapisu w Ustawie o płacy minimalnej dla kierowców w przewozach pasażerskich do 50 kilometrów (komunikacja miejska), omówiliśmy etapy prac nad emeryturami pomostowymi, została także przedstawiona informacja o dotychczasowych pracach branży w Komisji Infrastruktury Sejmu RP, omówiliśmy sytuację płacową w WORD, oraz przeprowadziliśmy dyskusję ogólną w ramach wolnych wniosków.

Ustawa o czasie pracy kierowcy pomimo, że wprowadzona w zeszłym roku wymaga pewnych poprawek, chodzi głównie o zgodność ustawy z rozporządzeniem. Najważniejszym postulatem jest, aby przerwa przysługująca kierowcy była udzielana pomiędzy 2 a 6 godziną łącznego dziennego czasu prowadzenia pojazdu.

Drugą ważną sprawą z punktu widzenia pracowników komunikacji miejskiej jest zapisanie w ustawie płacy minimalnej dla prowadzących autobusy i tramwaje na wzór ustawy w transporcie międzynarodowym. Jest to istotne głównie dla pracujących w mniejszych firmach komunikacji miejskiej. Podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad zgłoszeniem do Sejmu takiego projektu.

Robocze spotkanie we Wrocławiu
23.06.2023 w ramach współpracy międzyzwiązkowej odbyło się we Wrocławiu spotkanie robocze z Waldemarem Węgłowskim przewodniczącym Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w RP przy MPK Wrocław. Nasz związek reprezentowany był przez Przewodniczącego Grzegorza Buksę z Gliwic oraz Wiceprzewodniczącego Andrzeja Janiszczaka z Poznania.
Głównym celem spotkania były wspólne inicjatywy ustawowe, omówienie zagadnień BHP, Funkcjonariusz Publiczny, emerytury pomostowe oraz wymiana informacji o funkcjonowaniu komunikacji w Polsce.
Razem możemy więcej !

Emerytury pomostowe – jesteśmy na dobrej drodze do sukcesu
W dniu 13.06.2023 wiceprzewodniczący OZZKiM Andrzej Janiszczak wziął czynny udział w pracy Komisji Polityki Senioralnej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny dotyczącej zmiany w ustawie o emeryturach pomostowych (druk 3321). Projekt ustawy jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie i po akceptacji w/w komisji.
Nie oznacza to niestety końca prac nad ustawą, trzeba teraz dopilnować, żeby przeszła ona przez Sejm bez poprawek, na które niestety prawdopodobnie będą naciskać pracodawcy.

Najważniejszym punktem dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej jest wykreślenie z Ustawy o emeryturach pomostowych w Art.4 punktu 5, który brzmiał:
„przed dniem 1 stycznia 1999 r. wykonywał prace w szczególnych warunkach lub prace w szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy lub art. 32 i art. 33 ustawy o emeryturach i rentach z FUS;”
Oznacza to, że do uzyskania emerytury pomostowej nie będzie już trzeba przepracowania w warunkach szczególnych okresu przed 1 stycznia 1999.
Ustawa teraz trafi do Sejmu, gdzie mamy nadzieję szybko i bez poprawek zostanie uchwalona.
Całość prac komisji nad projektem ustawy można obejrzeć na poniższym video:
Dalsze działania marketingowe – Funkcjonariusz Publiczny
Cały czas prowadzimy akcję nagłaśniania faktu nadania Statusu Funkcjonariusza Publicznego kierowcą i motorniczym w komunikacji miejskiej.
Najważniejsze naszym zdaniem jest prewencyjne działanie ustawy, a będzie to skuteczne wtedy gdy jak największa liczba osób będzie wiedziała o nowym prawie, które chroni prowadzących w MPK.
W związku z tym na naszą prośbę ukazał się artykuł na e-poznań dostępny pod linkiem:

Michał Kruszona udzielił także wywiadu dla lokalnego radia Afera 98,6 FM

Wywiad dla TVP3 Poznań
W związku z wejściem w życie ustawy o Funkcjonariuszu Publicznym dla prowadzących pojazdy w komunikacji miejskiej członkowie naszego zarządu Andrzej Janiszczak oraz Michał Kruszona przy udziale Arnolda Nowaka z Nadzoru Ruchu udzieli wywiadu do głównego wydania programu informacyjnego Teleskop. Wykorzystaliśmy okazję aby przybliżyć opinii publicznej informację o ustawie, która poprawi bezpieczeństwo kierowców i motorniczych, oraz wypromować nasz związek szerszej publiczności. Przypomnijmy, że po trzech latach wytężonej pracy nad ustawą o ochronie prawnej dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej w końcu w ustawa z dnia 14.04.2023 po podpisie prezydenta 24.05.2023 wchodzi w życie z dniem 09.06.2023. Wszyscy mamy nadzieję, że w ten sposób zwiększy się poczucie bezpieczeństwa osób wykonujących przewozy w publicznym transporcie zbiorowym oraz wzmocnione zostanie ich poczucie godności zawodowej. Zmiany mają ograniczyć ataki zarówno fizyczne, jak i werbalne ze strony pasażerów.


Obrady w Izbie Gospodarczej Komunikacji Miejskiej maj 2023
W dniach 24 – 25 maj odbyło się posiedzenie komisji w ramach IGKM dotyczące promocji i reklamy oraz przewróceń pasażerów w komunikacji miejskiej. Nasz związek reprezentowany był przez delegację z Poznania: Andrzeja Janiszczaka oraz Michała Kruszonę.
Obrady składały się z czterech paneli:
1: Promocja komunikacji miejskiej w Wałbrzychu spotkanie z prezydentem miasta Romanem Szełemejem
2: Koncepcja nowego formatu reklamy zewnętrznej na pojazdach komunikacji miejskiej
3: Jak prowadzić zewnętrzne kampanie rekrutacji prowadzących pojazdy?
4: W jaki sposób przeprowadzić wspólną akcję edukacyjną przeciwdziałającą groźnym przewróceniom w pojazdach komunikacji miejskiej ?
Najbardziej interesował nasz ostatni punkt dotyczący przewróceń pasażerów. W trakcie panelu naświetliliśmy problem z punktu widzenia prowadzącego autobus czy tramwaj, braliśmy czynny udział w dyskusji. Naszym celem jest zmiana w programie sygnalizacji świetlnej w taki sposób, żeby wydłużyć cykl żółtego światła do 5 sekund, co da prowadzącemu więcej czasu na bezpieczne zatrzymanie lub przejechanie skrzyżowania.
Oczywiście zdajemy sobie wszyscy sprawę, że problem jest bardziej złożony i poza sygnalizacją świetlną na nagłe hamowania składają się także pozostali uczestnicy ruchu (zarówno inne samochody często zajeżdżające nam drogę jak i wchodzący nagle pod autobus piesi czy rowerzyści, hulajnogi elektryczne itp.) Z drugiej strony poprzez coraz lepszy tabor i płynne perfekcyjne prowadzenie pojazdów, pasażerowie czują się na tyle bezpiecznie i komfortowo, że nie trzymają się w czasie jazdy i w razie konieczności nagłego manewru wynikającego z ruchu drogowego dochodzi do upadków często bardzo groźnych (połamania, stłuczenia, a w najtragiczniejszych przypadkach śmierć pasażera).
Prace w tym temacie dopiero ruszają i będziemy mocno zaangażowani aby poprawić bezpieczeństwo pasażerów i dać komfort psychiczny prowadzącym pojazdy.



Zjazdy w Forum Związków Zawodowych
W ostatnich dniach odbyły się zjazdy Forum Związków Zawodowych w województwach Dolnośląskim gdzie reprezentowała nas Agnieszka Siewiera oraz Śląskim gdzie reprezentował nas Grzegorz Buksa, który ponownie wybrany został na stanowisko wiceprzewodniczącego Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych woj. Śląskiego. Gratulujemy i życzymy samych sukcesów w pracach Forum.


Walne zebranie sprawozdawczo – wyborcze 19.05.2023
W dniu 19 maja odbył się w Łodzi ogólnopolski zjazd delegatów, którego celem było podsumowanie ostatniej kadencji zarządu i komisji rewizyjnej oraz wybory nowych władz OZZKiM.
Dariusz Brzezowski zrezygnował z funkcji przewodniczącego związku, którą pełnił przez dwie ostatnie kadencje. Na funkcję przewodniczącego wybrany został Grzegorz Buksa z Gliwic.
Przeprowadzone wybory do zarządu związku oraz komisji rewizyjnej dały następujący wynik:
Zarząd Główny OZZKIM:
Przewodniczący: Grzegorz Buksa – Gliwice
Wiceprzewodniczący: Andrzej Janiszczak– Poznań
Wiceprzewodniczący: Zbigniew Matuszewski– Łódź
Sekretarz: Agnieszka Siewiera – Głogów
Członek Zarządu: Jarosław Pietrzak – Koszalin
Członek Zarządu: Michał Kruszona – Poznań
Członek Zarządu: Rafał Uglik – Zielona Góra
Komisja Rewizyjna:
Przewodniczący komisji: Zbigniew Radko – Sosnowiec
Członkini komisji: Marta Olewska – Warszawa
Członek Komisji: Piotr Sobala – Poznań
Członek Komisji: Arkadiusz Larwiński – Koszalin
Gratulujemy wyboru na w/w funkcje i życzymy wytrwałości i zapału do dalszej pracy związkowej.
W czasie zebrania udzielono ustępującemu Zarządowi Głównemu absolutorium.
Ustępujący przewodniczący Zarządu Głównego Dariusz Brzezowski podziękował za długoletnią współpracę 4 członkom naszego związku, którzy odchodzą na emeryturę.




Spotkanie Branży Transportu Drogowego
W dniach 18-20 maj 2022 roku odbyło się wyjazdowe spotkanie w ramach Branży Transportu Drogowego.
W czasie spotkania omawiane zostały akty prawne między innymi
- ustawa o czasie pracy kierowcy z dnia 26 stycznia 2022 r. – odbyła się dyskusja na temat wprowadzenia w ramach komunikacji miejskiej karty kierowcy.
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 19 stycznia 2022r w sprawie bezpieczeństwa pracy w komunikacji miejskiej
Prowadzona była także dyskusja w temacie emerytur pomostowych – wypracowanie stanowiska strony społecznej.

 
	 
			
